FAQ

Masz pytania lub wątpliwości na temat działania firmy w AIP? Sprawdź poniższe tematy. Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie śmiało dzwoń (14 63 16 627) lub pisz email: aiptarnow.pwsztar.edu@gmail.com

 1. Czym jest program AIP 2.0?

Program AIP jest narzędziem umożliwiającym młodym, przedsiębiorczym ludziom założenie własnej firmy. Łatwo i bez ryzyka.

 2. Co oznacza działanie na zasadzie pionu Inkubatora (użyczenie osobowości prawnej)?

Aby prowadzić u nas działalność gospodarczą nie musisz dokonywać wpisu do KRS lub CEIDG. Nie jest to konieczne gdyż swoją firmę prowadzi się w ramach Inkubatora Przedsiębiorczości, który użycza swojej osobowości prawnej. Osoba prowadząca u nas działalność gospodarczą otrzymuje od nas wycinek Fundacji (zwany pionem) poprzez który zawiera kontrakty handlowe, przyjmuje płatności.

3. Użyczenie osobowości prawnej oznacza, że moja firma należy do AIP?

Nie, AIP jedynie reprezentuje formę prawną Twojej działalności. Firma (a więc i marka) którą stworzysz należy tylko i wyłącznie do Ciebie. Jest to regulowane stosowną umową z Inkubatorem. Wszystkie zarobione przez Ciebie pieniądze trafiają na przypisane do Ciebie imiennie subkonto firmowe AIP, Ty zarządzasz swoimi rozliczeniami i decydujesz co zrobić z zarobionymi przez siebie pieniędzmi. My jedynie dbamy o poprawność rozliczeń z Urzędem Skarbowym.

4. Jakie wymogi muszę spełnić, żeby założyć firmę w inkubatorze AIP?

Jedyne co musisz mieć, to dowód osobisty i chęć działania.

5. Czy muszę być studentem/absolwentem danej uczelni?

Nie. Działać w Inkubatorze może każda osoba, która ma pomysł na biznes mieszczący się w naszych ramach prawnych.

6. Jakiego rodzaju firm mogę założyć w AIP?

Jesteśmy otwarci na wszelkie pomysły. Na rynku jest wiele nisz do zagospodarowania. Nasze zainteresowanie budzą szczególnie firmy, które będą wykorzystywać lub oferować nowatorskie rozwiązania. Ale nie jest to żadną regułą. Zapraszamy wszystkich, którzy mają pomysł i są zdeterminowani by go zrealizować.

7. Czy muszę mieć biznesplan?

Jeżeli posiadasz, to bardzo dobrze, ale nie jest on konieczny. Wystarczy nam ogólny zarys działania, pomysł. Dobrze, dla Ciebie, gdyby był poparty wstępnymi wyliczeniami, np. spodziewane przychody, grupa odbiorców.

8. Co mam zrobić, żeby zarejestrować firmę?

Wypełnij wniosek. W odpowiedzi  otrzymasz email lub telefon i zostaniesz zaproszony do naszego biura. Tam podpiszesz umowę wybierając datę, od kiedy chcesz zacząć działać. Tyle.  Pamiętaj, że wysłanie wniosku ze strony nie jest jeszcze rejestracją firmy, ani żadnym zobowiązaniem. Jest dla nasz jedynie informacją, że planujesz nawiązać z nami współpracę.

9. Jak długo mogę być w inkubatorze?

Umowa z AIP podpisywana jest na czas nieoznaczony z miesięcznym okresem wypowiedzenia.

10. Czy muszę płacić składki ZUS?

Jeśli nie jesteś już studentem i nie jesteś z tego tytułu ubezpieczony, możesz dobrowolnie odprowadzać składki do ZUS w ustalonej przez Ciebie wysokości (AIP zajmuje się formalnościami w tym temacie). Nasze start-upy korzystające z tej możliwości najczęściej wybierają najniższą możliwą składkę, jaką można odprowadzić do ZUS czyli ok. 95 zł.  Możesz wtedy korzystać ze wszystkich przysługujących ubezpieczonym świadczeń NFZ.

 11. Czy można zatrudniać pracowników prowadząc działalność w AIP?

Tak, możliwe jest zatrudnianie pracowników na umowę o dzieło oraz umowę zlecenie.

 12. Czy jeśli wypowiem umowę, będę mógł po jakimś czasie znowu zacząć działać w AIP?

Tak, na takich samych warunkach.

13. Czy mogę wyjść z Inkubatora kiedy chcę?

Jeśli uznasz, że Twój pomysł na biznes się nie sprawdza, albo zechcesz działać samodzielnie, możesz wyjść z Inkubatora. Okres wypowiedzenia to 30 dni.

14. Jak wygląda wyjście z Inkubatora?

Okres wypowiedzenia umowy z Inkubatorem wynosi jeden miesiąc co oznacza, że wypowiedzenie skutkuje na koniec następnego miesiąca kalendarzowego. AIP nie rości sobie praw do marki stworzonej w ramach AIP, należy ona całkowicie do Beneficjenta co również uregulowane jest w zawieranej umowie.

15. Czy po wyjściu z Inkubatora ponoszę jakieś opłaty na rzecz AIP?

Nie.

 16. Co dzieje się z rzeczami, które jako firma kupiłem na AIP, po wyjściu z       Inkubatora?

Jeśli po wyjściu z AIP zakładasz działalność w Urzędzie, to rzeczy, które kupiłeś na firmę w AIP możesz przenieść do majątku swojej nowej firmy rejestrowanej wystawiając sobie fakturę. Jeśli nie zakładasz działalności, też możesz wystawić sobie fakturę ale na osobę fizyczną.  Zasadą jest, że AIP w żadnym momencie nie rości sobie praw do majątku firm z Inkubatora.